Zbieranie dokumentacji do kredytu to jeden z najbardziej czasochłonnych etapów całej procedury. Nie mniej jednak nie taki diabeł straszny jak go malują – szczególnie przy współpracy z doświadczonym ekspertem. Lista wymaganych dokumentów rożni się w zależności od sposobu uzyskiwania dochodu i rodzaju nieruchomości, którą kredytujemy. Co do zasady jednak możemy wyróżnić 3 grupy dokumentów: osobiste, finansowe i te dotyczące nieruchomości.
Dokumenty osobiste
To przede wszystkim dokument tożsamości czyli dowód osobisty ale może to być również karta stałego pobytu czy paszport dla obcokrajowców. Do tego większość z banków wymaga od Nas wyciągu bankowego za 3 lub 6 miesięczny. Co ważne nie dotyczy to tylko samych wpływów pensji ale całego wyciągu – to wbrew pozorom skarbnica wiedzy dla analityka bankowego, który może tu zauważyć wiele rzeczy – czy posiadamy dzieci, czy mamy zajęcia komornicze lub jakieś inne, nie wskazane nigdzie indziej pożyczki. Wystarczy tu oczywiście wygenerowanie wyciągu ze swojej bankowości elektronicznej. W określonych przypadkach dostarczamy tu również ewentualnie rozdzielność majątkową, wyrok rozwodowy, akt ślubu czy sądowy nakaz płacenia alimentów – to oczywiście w zależności gdy takie zdarzenia mają miejsce.
Dokumenty finansowe
W przypadku etatu to przede wszystkim zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach wystawionych przez pracodawcę na formularzach bankowych, które otrzymasz oczywiście ode mnie. W przypadku umów zleceń czy o dzieło dochodzi nam wykaz podpisanych umów (najczęściej z ostatnich 12 miesięcy) oraz czasami PIT za rozliczony ubiegły rok. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej dochodzą dokumenty księgowe – poniżej przykład dla najpopularniejszego rozliczenia z US czyli książki przychodów i rozchodów:
- PIT za poprzedni rok z potwierdzeniem złożenia go przez Internet (z UPO) lub z pieczątką urzędu skarbowego
- Podsumowanie roczne KPiR z danymi miesięcznymi na jednej stronie za poprzedni cały rok oraz za ukończone miesiące tego roku z podpisem biura księgowego i klienta
- Szczegółowa KPiR za ostatnie 3 miesiące z podpisem biura księgowego i klienta
- Wyciąg z konta firmowego za ostatnie 6 miesięcy (nie wymagane w każdym banku)
- Zaświadczenie z US o niezaleganiu ze podatkami (w większości banków to wymagane jest na końcu przy podpisaniu umowy)
- Zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami (w większości banków to wymagane jest na końcu przy podpisaniu umowy)
Dokumenty nieruchomości
Przy normalnym zakupie lokalu własnościowego na rynku wtórnym w grę wchodzi tylko umowa przedwstępna, która może być w formie cywilno-prawnej. Dla domu dochodzą dodatkowe dokumenty takie jak wypis i wyrys z rejestru gruntów i kartoteki budynków czy pozwolenie na użytkownie potwierdzające metraż. Dla rynku pierwotnego jest tego dużo więcej ale przeważnie załatwienie tego z deweloperem leży po mojej stronie. Poniżej dla przykładu lista dla zakupu lokalu na rynku pierwotnym:
- Umowa rezerwacyjna
- Prospekt informacyjny
- Draft umowy deweloperskiej
- Oświadczenia inwestora zastępczego na drukach bankowych
- Wypis z rejestru gruntów
- Mapa ewidencyjna
- Pozwolenie na budowę
- Decyzje podziałowe (jeśli takowe były)
- Bezobciążeniówka na lokal czyli tzw. promesa (jeśli deweloper ma zaciągnięty kredyt na inwestycję)
Powyższa lista dokumentów jest tylko poglądową i ma uświadomić Państwu na co musicie się nastawić. Do każdej sprawy lista może się nieco różnić ale wszystko jest na spokojnie do załatwienia – najczęściej zgromadzenie dokumentów zajmuje klientom około 3 – 6 dni roboczych. Współpracując ze mną otrzymacie Państwo jedną zbiorczą listę, aby nie powielać tych samych dokumentów a wypełnianie wniosków bankowych pozostaje w moich rękach na podstawie zebranych wcześniej od Was danych przez zaszyfrowaną aplikację.